‘Vanaf 1 november 2011 werkt de gemeente Woerden alléén op afspraak.’ Hoe zorg je ervoor dat alle inwoners dit ook weten, en het liefst er ook naar handelen én er begrip voor hebben?
Je bedenkt een (voor een lichtelijk conservatieve gemeente, een ietwat controversiële) campagne waarin de ambtenaren met wie de inwoners ook écht een afspraakje kunnen maken (iemand van Burgerzaken bv die paspoorten uitgeeft, of iemand van het omgevingsloket die je meer kan vertellen over een vergunning), ook zelf écht de hoofdrol spelen en op ludieke wijze de boodschap verkondigen. ‘Wil je met mij een afspraakje?’.
Resultaat: binnen 3 maanden kwam meer dan 75% van de klanten met een afspraak op het stadhuis.
Nota bene: Het eerste idee, de ambtenaren die een hoofdrol zouden mogen spelen in de campagne, zouden ‘gekozen’ worden door middels van een interne verkiezing, met wie je ‘een afspraakje zou willen’, is voortijdig gesneuveld.
Persbericht
2011-10-18_persbericht werken op afspraak
2012-02-14 persbericht werken op afspraak bevalt goed
Opdrachtgever: Gemeente Woerden
Fotografie: Liesbeth Dinnissen
Visagie: Helen Rams
Vormgeving: Leading Vormgevers
Materiaal/Uitingsvorm: Print en digitaal (oa driehoeksborden, advertenties in lokale dagbladen/stadsblade &, banners)
Later ook gebruikt voor de samenwerkingsgemeente Oudewater, en gekopieerd door andere gemeenten zoals Stichtse Vecht en IJsselstein.
The city of Woerden (and later on also Oudewater) changed their policy of service. From the first of November onwards, everyone had to make an appointment in advance. I made a campagne in which real civil servants showed everyone in town that they were ‘available’ for a date. Within 3 months over 75% of the inhabitants knew how it worked and showed up in the townhall with -a previously- made appointment!